Erik Lundgren och Ockelbo-Ferrarin
Erik "Ockelbo-Lundgren" från Mo i norra Ockelbo var den store entreprenören som jobbade jämt och sprutade av idéer. De enda gånger han satt still var när han körde racerbil i Sverige och ute i Europa.
Tävlandet på racerbanorna gav nyttig erfarenhet som Erik Lundgren tog vara på. Idén att bygga en lätt plastkaross till bil fick han när hans kompis Uffe Norinder i Kilafors köpte en Ferrari 500 Mondial-54. Erik lånade bilen för att gjuta av den för att senare göra en form för tillverkning av plastkarosser. Det var början på den plast-epok som lever vidare än idag.
Fartygsingenjören Karl-Erik Löfmark beställde en kaross som skulle byggas på hans nyinköpta Austin Healy-56. Efter transport ner till Stockholm ställdes Ockelbo-bilen i ett garage i väntan på att Löfmark skulle ta ut bilen. Så blev inte fallet utan den kom tillbaks till Erik som köpte bilen och ställde undan den i Mo 1959. Tragiskt och alldeles för tidigt avled Erik Lundgren 1967 och efterlämnade sönerna Pelle och (Lill) Erik. 1969 startades Ockelbo-Ferrarin igen men den gick inte bra i motorn så den ställdes in igen och togs inte ut igen förrän slutet på 90-talet då Per Wilhelmsson visade upp bilen på Kuxa-dagen i Ockelbo.
I oktober 2007 hämtade slutligen sonen Erik Lundgren ut bilen som stått uppallad i garaget i Mo i alla år. Verktygen som Erik hade med sig behövdes inte för att få ut bilen, det var bara att rulla ut skönheten och transportera den till Falun. När bilen rullades in i garaget i Falun visade det sig att bromsarna fungerade efter att nästan 50 år stått still. Motorrenoveringen har Erik jobbat med under hela vintern, även allt mekaniskt som drivlina och bromsar är genomgånget. Efter allt slit i garaget blev det dags för ursprungskontroll och registreringsbesiktning som gick utan problem. 16 maj 2008 var det dags för kontrollbesiktning som lämnade ett blankt papper och applåderande besiktningsmän.
Nu kommer alltså "Ockelbo-Ferrarin" tillbaks till Ockelbo, i alla fall till Ockelbo Marknad, då Erik återvänder för att visa upp bilen och träffa gamla Ockelbo-kamrater och prata Ockelbohistorier från både förr och nu.
Fotnot: Erik "Ockelbo-Lundgren" lade sedan större fokus på båt- och skotertillverkning än att tillverka plastkarosser till bilar, men det är ju som bekant en helt annan historia.
Text- och bildmaterial hämtat ifrån SvenskPress.se 19/6, 2008
Läs artikeln här.
Läs även Erik Lundgrens sida "Ockelbo-Lundgren" där han berättar om det fantastiska arbetet med att bygga upp en kopia av sin fars Ford Special med nummer 49. Länk till sidan här.